
Blog
Razmišljati pametno, razmišljati kreativno
Piše: Marina Jurišić, prof.
Već dugo vremena svjesni smo da tradicionalno učenje koje se temelji samo na pamćenju podataka nije ono što nam treba. U vremenu kada strojevi postaju bolji od ljudi u pamćenju i obradi znanja trebamo prilagoditi i obrazovni sustav. Jedna od situacija u kojima se nalaze profesori stranih jezika često je i tišina kada postave neko pitanje i zatraže vlastito mišljenje od svojih učenika.
Što će otkloniti neugodnu tišinu i naučiti nas razmišljati izvan okvira?
Kritičko razmišljanje definira se kao skup različitih kompleksnih vještina koje se odnose na promišljanje višeg reda a dovodi do novih i inovativnih ideje te rješava probleme. Ono podrazumijeva kritički osvrt na iskustva i procese učenja i donošenje efektivnih odluka uz izbjegavanje uobičajenih zamki. Često smo skloni sagledavanju problema samo s jedne strane, odbacivanju novih dokaza i ideja koji ne idu u prilog vlastitima i slično.
Od čega zapravo trebamo krenuti?
U pomoć nam priskače Edward de Bono koji je 80-ih godina prošloga stoljeća došao na ideju o Šest mislećih šešira. Njegova metoda temelji se na psihološkoj igri uloga koja poziva na razmatranje problema s različitih pozicija, a poslovni ljudi ovakav proces razmišljanja koriste kako bi postali produktivniji, fokusiraniji i svjesnije uključeni. Sličan se proces može učinkovito koristiti u učenju stranih jezika kako bi se učenici više uključili u rasprave.
Koji je tvoj šešir?
- plavi je šešir procesa razmišljanja koji sagledava cjelokupan proces mišljenja
- bijeli objektivni šešir zanimaju samo informacije i činjenice
- optimistični žuti šešir nastoji pronaći pozitivne strane problema ili prijedloga
- crni šešir razmišlja o rizicima i mogućim negativnim posljedicama ideje
- kreativni zeleni šešir planira i stvara nove ideje, predlaže promjene
- crveni šešir orijentiran je na osjećaje i intuiciju, iskazuje osjećaje i predosjećanja bez potrebe za objašnjavanjem.
Ovisno o dobi učenika ili cilju, učitelji mogu izostaviti šešire ili unaprijed dati pravila (plavi šešir) ili činjenice (bijeli šešir). Tako će za neke početne ideje biti potrebni plavi, bijeli i zeleni šešir, za brzu povratnu informaciju uključite plavi, crni, zeleni i bijeli šešir. Strateško planiranje uključit će plavi, žuti, crni i bijeli šešir dok će za biranje između alternativa i za rješavanje problema biti potrebno svih šest šešira.
Istina ili laž?
Svoje vještine kritičkog razmišljanja svi možemo kontinuirano usavršavati provjeravanjem informacija koje su nam svakodnevno prezentirane na web stranicama i društvenim mrežama. Učenici postaju manje pasivni, a istovremeno i više tolerantni i empatični. Prije nego što se klikne share i vijest proslijedi dalje potrebno je koristiti zdrav razum, provjeriti izvor vijesti, usporediti ga s drugim izvorima, provjeriti i gramatiku. Je li nešto predobro da bi bilo istinito? Učenicima treba dopustiti da rasprave u grupama, omogućiti im da i sami kreiraju lažne vijesti, ali i promotriti njihove osjećaje jer se lažne vijesti često igraju emocijama.